کانکتور انشعاب برق

خانه    دسته‌بندی نشده      کانکتور انشعاب برق
کانکتور انشعاب برق

اتصال سیم ها به یکدیگر در ساختمان ها احتیاج به قطعات و لوازم مخصوص خود را دارند که باید ویژگی های مناسب را جهت انتقال برق دارا باشند تا با مرور زمان استحکام و دوام خود را از دست ندهند و به خوبی بتوانند جریان برق را از خود عبور دهند.

یراق آلات کابل خودنگهدار

این قابلیت ها مسلما از چسب های نواری که در صنعت برق متداول است بر نمی آید. عدم توجه به نکات ایمنی در اتصال سیم های برق خطرساز است و موجب برق گرفتگی و آتش سوزی می گردند. استفاده از یراق آلات کابل خودنگهدار می تواند بدون آنکه گرم شوند از بروز این نوع خطرات جلوگیری کنند.
یراق آلات کابل خودنگهدار محصولات متعددی هستند که کانکتورها از انواع آن می باشد. کانکتورها در اشکال و جنس های متنوعی ساخته و عرضه می شوند که بنا بر نیاز مصرف کننده استفاده می شود. گاهی اوقات لازم است دو سیم را به هم متصل کنیم و گاهی نیاز است یک یا چند سیم فرعی را از سیم اصلی منشعب کنیم. استفاده از ترمینال ها به ما کمک می کند تا جریان برق را با رعایت ایمنی بالا بین دو یا چند سیم برقرار نماییم.

در صنعت برق به کارگیری یراق آلات کابل خود نگهدار مستلزم استفاده از کانکتور در عایق کابل (IPC) که به کلمپ های انشعاب (اتصال) معروف هستند، می باشد. این کانکتور جهت انواع انشعاب گیری از کابل خودنگهدار شامل انشعابات مشترکین، انشعابات روشنایی معابر، اتصال کابل خودنگهدار به کابل خودنگهدار، اتصال کابل خودنگهدار به شبکه سیم مسی لخت هوایی و اتصال به شبکه زمینی مورد استفاده قرار می گیرند.
کانکتور عموما برای اتصال انواع ترکیبات هادی های انشعاب و اصلی از مس و آلومینیوم به کارمی رود. قابلیت نصب بر روی خطوط حامل جریان Hot Line) ( را بدون برداشتن عایق هادی ها داراست.

عملکرد کانکتور انشعاب برق

کانکتور انشعاب برق دارای یک پیچ مشترک عایق از شبکه می باشد که امکان سفت نمودن هم زمان هر دو اتصال اصلی و فرعی را فراهم می آورد. میزان فرو رفتن دندانه های کلمپ در هادی از لحاظ تاثیر بر مقدار مقاومت محل اتصال بسیار مهم است.
کلیه کانکتورهای انشعاب برق استاندارد دارای سرپیچ مخصوص بریده شونده خودکار تحت گشتاور مناسب هستند. در صورتی که کلمپ فاقد سرپیچ برنده مذکور باشد، این سرپیچ باید توسط آچار گشتاور سنج بسته شود.

انواع کانکتور انشعاب برق :

  • کانکتور انشعاب مشترکین با مهره سربر
  • کانکتور افزایش انشعاب 1 به 4
  • کانکتور آلومینیومی دو پیچه

ویژگی های کانکتور انشعاب برق :

  • پیچ فوقانی کلمپ در هر شرایط بی برق بوده و امکان محکم کردن آن بدون برقدار شدن سر پیچ وجود داشته باشد.
  • دارای گریس آنتی اکسید و مقاوم به ذوب شدن در بین دندانه ها باشند.
  • میزان گشتاور سفت کننده کانکتور مشخص باشد و یا سرپیچ برنده در گشتاور تعیین شده داشته باشند.