کابل خود نگهدار

خانه    دسته‌بندی نشده      کابل خود نگهدار
کابل خود نگهدار

در سال های اخیر استفاده از کابل های خودنگهدار در ایران افزایش چشمگیری داشته است. به علت استفاده از آلومینوم به جای مس در این کابل ها می تواند در صورت عدم رعایت مسائل فنی و استفاده نکردن از یراق آلات کابل خودنگهدار استاندارد می تواند سبب بروز مشکلاتی شود.

اولین بار این کابل ها در فرانسه مورد استفاده قرار گرفت و و با توجه به استقابل دیگر کشورها استفاده از کابل های خودنگهدار در ایران نیز رونق گرفت.

شاید یکی از علت های استفاده از کابل های خودنگهدار قیمت بالای مس می باشد که باعث می شود قیمت تمام شده کابل های مسی به مراتب بیشتر باشد.

معایب استفاده از کابل خودنگهدار

استفاده از کابل های خودنگهدار معایبی نیز دارد که می توان به میزان بالای تلفات آن اشاره کرد که به هدر رفت بیشتر برق منجر خواهد شد.

به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت کابل در زیر آفتاب و تحمل گرما و سرمای فصل های مختلف روکش عایق کابل ترک بر میدارد و در موقع بارش باران میزان خاموشی ها خیلی بیشتر از قبل می شود و مشکلات زیادی را به وجود می آورد.

از دیگر مسائلی که استفاده از این کابل های خودنگهدار را با مشکلاتی همراه کرده است اتصال شبکه و سیم مسی به کابل خودنگهدار و آلومینویم است که وجود این دو فلز در کنار هم باعث خوردگی بالایی شده و در مدت زمان کوتاهی این خوردگی باعث قطعی برق می شود.

مزایای استفاده از کابل خودنگهدار

  • كاهش انرژی توزیع نشده به مقدار قابل ملاحظه
  • كاهش تلفات با از بین رفتن جریان نشتی در درختان و تجهیزات
  • آزادی عمل بیشتر در طراحی خطوط به دلیل كاهش فاصله حریم كابلهای خود نگهدار
  • امكان زیبا سازی شهری با مخفی كردن كابلهای خود نگهدار از انظار عمومی با عبور دادن كابل از روی دیوار و یا مخفی كردن آن در كانال های مخصوص